Peculiarities of Rendering Proper Names in the Video Game «Dota 2»

Authors

  • Kushnirova Tetiana Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»
  • Domarenko Maksym Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

DOI:

https://doi.org/10.31558/1815-3070.2020.40.2.12

Keywords:

Dota 2; localization; videogame; proper names; transcription; transliteration

Abstract

In our rapidly globalizing world video games require high-quality localization for variety of recipient cultures. Such task may cause different problems. One of them is a translation of proper names into various languages. This article gives an insight into this problem through an analysis of Ukrainian localization of Dota 2, specifically the translation of proper names of its playable characters.

Author Biographies

Kushnirova Tetiana, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри германської філології та перекладу

Domarenko Maksym, Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»

магістрант спеціальності 035 Філологія

References

Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. Москва: Советская Энциклопедия, 1966. 608 с.

Гиляревский Р. С. Иностранные имена и названия в русском тексте. Москва: Высшая школа, 1985. 303 с.

Подольская Н. В. Словарь русской ономастической терминологии. Москва: Наука, 1988. 192 с.

Рюкова А. Р., Филимонова Е. А. Перевод имён собственных при локализации мультиплатформенных компьютерных игр. Вестник Башкирского Университета. 2016. Т. 21. № 4. С. 968–973.

2019 Essential Facts About the Computer and Video Game Industry. URL: theesa.com/wpcontent/uploads/2019/05/ESA_Essential_facts_2019_final.pdf (дата звернення: 14.09.2020).

2019 Year In Review Digital Games and Interactive Media. URL: superdataresearch.com/ 2019-year-in-review/ (дата звернення: 14.09.2020).

Завершено українську локалізацію Dota 2. URL: playua.net/zaversheno-ukrayinsku-lokalizatsiyu-dota-2/ (дата звернення: 14.09.2020).

Schäler R. «Localization». In: Routledge Encyclopedia of Translation Studies, Baker M. and Saldanha G. (Eds.), second edition. 2007. P. 157–161.

Published

2020-12-10

How to Cite

Тетяна, К. ., & Максим, Д. . (2020). Peculiarities of Rendering Proper Names in the Video Game «Dota 2». Linguistic Studies, 108-115. https://doi.org/10.31558/1815-3070.2020.40.2.12

Issue

Section

SECTION ІІ Current Translation Studies: Problems and Prospects