Models of Social Situation Concepts in the Scope of Perceptual Designations
DOI:
https://doi.org/10.31558/1815-3070.2022.43.7Keywords:
model; conceptualization; categorization; perceptual; concept of social situation; person’s social spaceAbstract
Focusing on a dynamic conceptualization of the world of discourse (of a certain situation or its fragment), the approach declares a new conception of linguistic items’ semantics modelling. It is posited that the content of a linguistic item is arranged through a sampling of a polycentric model, structured as a set of alternative, hierarchically established semantic dimensions. The approach accords with the assumption on a multidimensional nature of cognition modelling, as well as with the theoretical premises on how multidimensional situations are modeled.
References
Величковский Б. М. Когнитивная наука: основы психологии познания: в 2 т. Т. 1. Москва: Смысл; Издательский центр «Академия», 2006. 448 с. [Velichkovskiy B M. Kognitivnaya nauka: osnovy psikhologii poznaniya: v 2 t. T. 1. Moskva: Smysl; Izdatelskiy tsentr «Akademiya», 2006. 448 s.]
Кибрик А. Е. Константы и переменные языка. Санкт-Петербург: Алетейя, 2005. 719 с. [Kibrik A. E. Konstanty i peremennyye yazyka. Sankt-Peterburg: Aleteyya, 2005. 719 s.]
Кронгауз М. А. Семантика. Москва: Российский государственный гуманитарный университет, 2001. 399 с. [Krongauz M. A. Semantika. Moskva: Rossiyskiy gosudarstvennyy gumanitarnyy universitet, 2001. 399 s.]
Лазарев Ф. В., Трифонова М. К. Философия. Симферополь: СОНАТ, 1999. 352 с. [Lazarev F. V., Trifonova M. K. Filosofiya. Simferopol: SONAT, 1999. 352 s.]
Мерло-Понти М. Феноменология восприятия. Санкт-Петербург: Ювента, Наука, 1999. [Merlo-Ponti M. Fenomenologiya vospriyatiya. Sankt-Peterburg: Yuventa, Nauka, 1999]
Ченки А. Семантика в когнитивной лингвистике. Современная американская лингвистика: Фундаментальные направления. Москва: Едиториал УРСС, 2002. С. 340–369. [Chenki A. Semantika v kognitivnoy lingvistike. Sovremennaya amerikanskaya lingvistika: Fundamentalnyye napravleniya. Moskva: Editorial URSS, 2002. S. 340–369]
Clark H. H. Space, time, semantics, and the child. Cognitive development and the acquisition of language. New York: Academic Press, 1973. Р. 27–63.
MacLaury R. E. Color and cognition in Mesoamerica: Constructing categories as vantages. Austin: University of Texas Press, 1997. 616 p.