Digital technologies as a tool for individualization of linguistic training of higher education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31558/1815-3070.2025.50.12

Keywords:

individualization, English language learning, English teaching methods, personalized approach, chatbot

Abstract

The article examines the use of digital technologies, particularly chatbots, in English language learning at higher education institutions. The focus is placed on the importance of individualized learning, which adapts the educational process to students’ needs, pace, and proficiency levels. The paper analyzes modern methodological approaches as tools for enhancing language education. It presents an algorithm for developing an educational chatbot and explores its potential for improving students’ communicative competence. The findings indicate that integrating artificial intelligence and digital tools fosters personalization, motivation, and the overall effectiveness of English language acquisition.

Author Biography

Anna Perepeliuk , Vasyl’ Stus Donetsk National University

student of Master’s Degree, Department of General and Applied Linguistics and Slavonic Philology

References

Барановська, О. В. Дидактичні підходи до проблеми форм навчання в профільній школі. Профільне навчання: теорія і практика / за ред. канд. пед. наук Липової Л. А. Київ : ВВП «Компас», 2007, С. 35–50.

[Baranovska, O. V. (2007). Dydaktychni pidkhody do problemy form navchannia v profilnii shkoli [Didactic approaches to the problem of learning forms in specialized school]. In: Profilne navchannia: teoriia i praktyka [Profile Learning: Theory and Practice]. Ed. by L. A. Lypova. Kyiv : VVP “Kompas”, 35–50 (in Ukr.).]

Барановська, О. В. Індивідуалізація навчання: здобутки, труднощі, перспективи. Innovative technologies in science and education. Abstracts of IX International Scientific and Practical Conference, Jerusalem, Israel, 2021, С. 159–164.

[Baranovska, O. V. (2021). Indyvidualizatsiia navchannia: zdobutky, trudnoshchi, perspektyvy [Individualization of learning: achievements, difficulties, prospects]. Innovative technologies in science and education. Abstracts of IX International Scientific and Practical Conference, Jerusalem, Israel, 159–164 (in Ukr.)].

Гуревич, Р. С., Шестопалюк, О. В., Шевченко, Л. С. Застосування мультимедійних засобів навчання та глобальних інформаційних мереж у наукових дослідженнях : посібник. Вінниця, 2004. 135 с.

[Hurevych, R. S., Shestopaliuk, O. V. & Shevchenko, L. S. (2004). Zastosuvannia multymediinykh zasobiv navchannia ta hlobalnykh informatsiinykh merezh u naukovykh doslidzhenniakh [The use of multimedia teaching tools and global information networks in scientific research]. Vinnytsia. 135 (in Ukr.)].

Мельник, А. Використання чат-боту Chat GPT у практичній підготовці майбутніх викладачів англійської мови. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 2023, Том 177, № 21, С. 100–107.

[Melnyk, A. (2023). Vykorystannia chat-botu Chat GPT u praktychnii pidhotovtsi maibutnikh vykladachiv anhliiskoi movy [The use of Chat GPT chatbot in the practical training of future English language teachers]. In : Visnyk Natsionalnoho universytetu “Chernihivskyi kolehium” imeni T. H. Shevchenka [Bulletin of the National University “Chernihiv Collegium” named after T. H. Shevchenko], 177(21), 100–107 (in Ukr.)].

Моторіна, В. Г., Дем’яненко, О. О., Марущак, О. В. Аналіз впливу цифрових технологій на якість вищої освіти в Україні в умовах глобальних викликів. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. Вип. 10, С. 1–17. URL https://doi.org/10.5281/zenodo.13846988

[Motorina, V. H., Demianenko, O. O. & Marushchak, O. V. (2024). Analiz vplyvu tsyfrovykh tekhnolohii na yakist vyshchoi osvity v Ukraini v umovakh hlobalnykh vyklykiv [Analysis of the impact of digital technologies on the quality of higher education in Ukraine under global challenges]. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky [Pedagogical Academy: Scientific Notes]. (10), 1–17. Aviable at : https://doi.org/10.5281/zenodo.13846988 (in Ukr.)].

Равчина, Т. В. Теоретико-методичні аспекти організації процесу навчання студентів вищої школи в контексті теорії конструктивізму. Український педагогічний журнал. 2015, № 3. С. 129–136.

[Ravchyna, T. V. (2015). Teoretyko-metodychni aspekty orhanizatsii protsesu navchannia studentiv vyshchoi shkoly v konteksti teorii konstruktyvizmu [Theoretical and methodological aspects of organizing the educational process of higher school students in the context of constructivist theory]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal]. (3), 129–136 (in Ukr.)].

Шелестова, Л. В. Індивідуалізація навчання як пріоритетний напрямок модернізації сучасної освіти. Інноваційна педагогіка. 2014. Вип. 75, С. 182 ̶ 186. URL http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/75/36.pdf

[Shelestova, L. V. (2014). Indyvidualizatsiia navchannia yak priorytetnyi napriamok modernizatsii suchasnoi osvity [Individualization of learning as a priority direction of modern education modernization]. Innovatsiina pedahohika[Innovative Pedagogy]. (75), 182–186. Available at : http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/75/36.pdf (in Ukr.)].

Юденкова, О. П. Контекстне навчання як форма оволодіння професійними компетентностями у закладах професійної освіти. Професійна освіта. 2011. № 2(45). URL lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732974/1/udenkova_tezy_УМО.pdf

[Yudenkova, O. P. (2011). Kontekstne navchannia yak forma ovolodinnia profesiinymy kompetentnostiamy u zakladakh profesiinoi osvity [Contextual learning as a form of mastering professional competencies in vocational education institutions]. Profesiina osvita [Vocational Education]. (2(45)). Available at : lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732974/1/udenkova_tezy_УМО.pdf (in Ukr.)].

Karhina, N. (2023). Using interactive teaching methods in English lessons. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Pedagogy and Psychology”. 9(1), 9–15. URL https://doi.org/10.52534/msu-pp1.2023.09

Published

2025-12-04

How to Cite

Перепелюк , А. (2025). Digital technologies as a tool for individualization of linguistic training of higher education students. Linguistic Studies, 186-195. https://doi.org/10.31558/1815-3070.2025.50.12

Issue

Section

SECTION ІV. Applied Linguistics: Trends and Aspects of Studies