Концептосистема німецькомовних текстів дискурсивного жанру «державний гімн»
DOI:
https://doi.org/10.31558/1815-3070.2024.47.8Ключові слова:
державний гімн, концептосистема, концептивний домен, концептивна сфера, автохтонний концепт, апелятивність, контемпоральністьАнотація
Статтю присвячено вивченню концептосистеми, що є інгерентно властивою текстам дискурсивного жанру «німецькомовний державний гімн». Німецькомовний державний гімн постає в уявленні його клієнтів як урочиста пісня про батьківщину у вигляді віршованого тексту програмного характеру. Будучи логічно пов’язаним з вихованням глибоких патріотичних почуттів до рідної країни, він є сугестивним актом психологічного впливу на клієнтів дискурсу. Доведено, що концептосистема текстів гімну складається з ментальних одиниць різного ієрархічного статусу. На вершині системи знаходиться метахтон HYMNE, нижче – дві ментальні сфери, яким підпорядковані сім ментальних доменів. Завершують систему концепти-автохтони, експліцитно охоплені мовними знаками, які власне і є ментальними одиницями, що містять усталені національні цінності.
Посилання
Бондаренко? Є.В. Еволюція поняття часу в англійській мові та у дискурсі : дис. ... д. філол. наук. Харків: ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2012. 523 с.
[Bondarenko, E.V. The evolution of the concept of time in the English language and in discourse. Diss. Dr. Philol. of science. Kharkiv: V.N. Karazin University, 2012. 523 p.]
Загнітко, А. П. «Класифікаційні типології концептів» [B] Лінгвістичні студії 21, 2010: 13–21.
[Zagnitko, A.P. «Classification typologies of concepts» [V]: Linguistic studies 21, 2010: 13–21.]
Крашевська, І.В., Приходько, А.М. «Лексико-семантичні особливості активації концептів англомовного гандбольного дискурсу» [B] Південний архів (філологічні науки), №. LXXXІІ. Херсон: ХДУ, 2020, 101–105.
[Krashevska, I.V.; Prykhodko, A.M. «Lexico-semantic features of the activation of concepts in English-language handball discourse» [V] Southern archive (philological sciences), No. LXXXII. Kherson: University press, 2020, 101–105].
Метлев, А. «Контемпоральность, или Сопротивление времени» [B] Сучасне мистецтво, № 6, 2009, 197–208.
[Metlev, A. «Contemporality, or Resistance of Time» [V] Suchasne mystetstvo, No. 6, 2009, 197–208].
Мурьянов, М. Гимнография Киевской Руси. М.: Наука. 2003. 280 с.
[Muryanov, M. Hymnography of Kievan Rus. M.: Nauka. 2003. 280 p.]
Приходько, А.Н. «Антиконцепт как линвокультурный феномен: партонимическое, стигматическое, эссенциальное» [B] Когніція, комунікація, дискурс, № 5. Харків: ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2012, 37–51.
[Prykhodko, A.N. «Anticoncept as a linguistic and cultural phenomenon: partonymic, stigmatic, essential» [V] Cognition, communication, discourse, No. 5. Kharkiv: V.N. Karazin University press, 2012, 37–51.]
Приходько, А.Н. Концепты и концептосистемы. Дніпро: Біла. 2013. 307 с.
[Prykhodko, A.N. Concepts and concept systems. Dnipro: Bila. 2013. 307 p.]
Риженьких, В.О. Когнітивно-функційна організація мовленнєвого жанру «державний гімн» (на матеріалі текстів англомовних країн). Кваліфікаційна робота магістра. Запоріжжя: НУ «Запорізька політехніка». 2023. 110 с.
[Ryzhenkykh, V.O. Cognitive-functional organization of the "national anthem" speech genre (based on texts from English-speaking countries). Master's qualification work. Zaporizhzhia: NU " Zaporizhzhia Polytechnic". 2023. 110 p.]
Семьонова, Н.В., Приходько, А.М. «Концептосистема ідіодискурсу Роберта Бернса» » [B] Південний архів (філологічні науки), №. LXXXІV. Херсон: ХДУ, 2020, 91–95.
[Semenova, N.V.; Prykhodko, A.M. «Concept system of idiodiscourse of Robert Burns» [V] Southern archive (philological sciences), No. LXXXIV. Kherson: University press. 2020, 91–95].
Слышкин, Г.Г. Лингвокультурные компоненты прецедентных текстов. М.: Academia, 2000. 140 с.
[Slyshkin, G.G. Linguocultural components of precedent texts. M.: Academia, 2000. 140 p.]
Стуліна, М.В. «Лінгвокультурні типажі німецького постмодерністського дискурсу» [B] Вісник Харківськ. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна, № 897, 2010, 149–154.
[Stulina, M.V. «Linguistic and cultural types of German postmodern discourse» [V] Visnyk Kharkivsk. national University, No. 897, 2010, 149–154.]
Devitt, A. J. Writing Genres. Southern Illinois : University Press, 2004. 264 p.
Donec, P. Die GRENZE: Eine konzeptanalytische Skitze der Limologie. Würzburg: Königshausen & Neumasnn GmbH. 2014. 127 S.
Kolyada, E. «The Genre System of Early Russian Hymnography: the Main Stages and Principles of Its Formation» [V] Journal of the International Society for Orthodox Church Music 3, Section III : Miscellanea, 2010: 295–312.
Martin, J. R., Rose D. Genre relations: Mapping culture. L. : Equino. 2008. 289 p.
Rottgeri, A. «Remotivierte Lieder-Revisited: Helter Skelter und die Neuinterpretationen von Nationalhymnen durch Heino und Serge Gainsbourg» [V] Remotivierung in der Sprache: Auf der Suche nach Form und Bedeutung. Berlin, Heidelberg: Springer, 2023, 283–299.
Silaghi-Dumitrescu, R. «Trends in the texts of national anthems: A comparative study» [V] Heliyon 9 (8). Elsevier: Cell Press, 2023: 1–12.