Функційне навантаження наукової мовознавчої школи в сучасному просторі університетської системи.

Автор(и)

  • Т. Kosmeda Інститут російської і української філології Познанського університету імені Адама Міцкевича (м. Познань, Польща)

Ключові слова:

етос науки, лінгвопатріотизм, національна університетська мовознавча наукова школа, ефективна наукова школа, наступність, наукова ідеологія, стиль наукового мислення, традиція, функційне навантаження наукової школи

Анотація

У статті пропонується трактування понять «національна університетська мовознавча школа», «ефективна наукова школа», з‘ясовується їхній статус та функції. Наголошено, що НШ повинна забезпечувати наступність у розвитку знань, а підготовка нових поколінь учених передбачає засвоєння етосу науки (її цінностей і наукових ідеалів), розуміння того, що новації виростають із традицій. Для розуміння функцій НШ важливо усвідомлювати наявність оригінального стилю наукового мислення. НШ об‘єднує спільна наукова ідеологія. Ефективна НШ вирізняється лінгвопатріотизмом, глибоким знанням наукової вітчизняної традиції, проблемно-тематичною широтою та широтою хронологічного діапазону функціювання. Історія кожної НШ неповторна, як і біографія кожного видатного українського вченого – її засновника, що потребує всебічного вивчення й опису, оскільки на сьогодні чимало білих плям, пов‘язаних із репресіями сталінського періоду, політикою переселення найперспективніших учених у російські наукові осередки та привласнення здобутків української науки, лінгвістичної зокрема, заборони на опрацювання актуальних теорій, пов‘язаних з історією української мови, визнанням її феноменальності, функційного навантаження, самобутності, сили та ін. Ідентифікація української наукової школи є однією з найскладніших проблем наукознавства й вимагає комплексного підходу.

Посилання

Biluha, M.T., MetodologIya naukovih doslIdzhen (Methodology of Scientific Researches), Kiyiv: ABU, 2002. Print.

Grischenko, U.M. and Grischenko, O.M. and Borisenko, V.A., Osnovi naukovih doslIdzhen (Fundamentals of Scientific Researches), Kiyiv: Akademvidav, 2001. Print.

Zdobuvachu naukovogo stupenya. Metod. rekomendatsiyi (To a Post-Graduate Student. Methodological Recommendations), Somin, S.V., Kiyiv: MAUP, 2002. Print.

Zosimov, A.M. and Golik, V.P., Disertatsiini pomilki (Dissertation Notes), Kharkiv: INZHEK, 2005. Print.

Karpenko, Yu.O. and in., ―Odeska onomastichna shkola‖. OnomastichnI nauki (Onomastic Sciences), Donetsk, 4 (2012): 107–116. Print.

Kosmeda, T.A. (1), ―Ideologema «ukrayinska mova» v suchasnomu rosiyskomu naukovomu diskursi (na materiali stenogrami Kruglogo stolu)‖ (Ideologeme «The Ukrainian Language» in Modern Russian Scientific Discourse»), Lingvоstilistichni studiy (Linguistic Studies), Lutsk, 4 (2016): 85–103. Print.

Kosmeda, T.A. (2), ―Aktualizatsiya kategoriy «lingvonatsionalizm» i «lingvopatriotizm» u suchasnomu movoznavstvi‖ (―Actualization of Category «Linguo-nationalism» and «Linguo-patriotism» in Modern Linguistics‖), Lingvistichni studiyi (Linguistic Studies), Kiyiv-Vinnitsya, 32 (2016): 66–70. Print.

Lisichenko, L.A. and Lisichenko, T.Yu., Kharkivska filologichna shkola. Lingvistichni traditsiyi (Kharkiv Philological School. Linguistic Traditions), Kharkiv: HTMT, 2015. Print.

P‘yatnitska Pozdnyakova, I.S., Osnovi naukovih doslidzhen u vischiy shkoli (Fundamentals of Scientific Researches in Higher Educational Institutions), Kiyiv: Tsentr navchalnoyi literaturi, 2003. Print.

Filipenko, A.S., Osnovi naukovih doslidzhen. Konspekt lektsiy (Fundamentals of Scientific Researches. Lecture Notes), Kiyiv: Akademvidav, 2005. Print.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

РОЗДІЛ VII. Наукові лінгвістичні школи: структура і функції